مقایسه عناصر تصویری و ارتباط آن با درونمایه در داستان های بلند جلال آل احمد و سیمین دانشور
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده محمد ز ارعی حبیب آبادی
- استاد راهنما محمود مهرآوران
- سال انتشار 1392
چکیده
جلال آل احمد و سیمین دانشور دو نمونه از نویسندگان بسیار موفّق در عرصه ادبیّات معاصر هستند که با داشتن سبک ادبی و تفکّر خاص توانستند آثار زیادی را خلق کنند و به مردم و جامعه عرضه کنند. این دو تن موضوع و درونمایه اصلی آثار خود را مشکلات و کاستی های جامعه قرار داده اند و همواره برای رفع نقص ها کوشیده اند. این نویسندگان برای بیان اهداف و درونمایه آثار خود از تمهیدات ادبی گوناگون استفاده کرده اند. تشبیه و استعاره دو عنصر مهمّ و پرکاربرد بیانی هستند که به آن دو در پروردن درونمایه آثارشان و مفهوم تر کردن آن برای مخاطبان، بسیار کمک رسانده اند. آل احمد و دانشور توانسته اند با یاری جستن از این دو عنصر بیانی، درونمایه و اهداف آثار خود را برای مخاطبان ملموس کنند. روش کار این تحقیق بدین گونه است که ابتدا عناصر تصویری در آثار دو نویسنده تفکیک گردیده و به نسبت اهمّیّت و به صورت تفصیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بعد از آن ارتباط تصاویر خلق شده با درونمایه آثار مورد بررسی قرار گرفته است. با انجام این کار به این نتیجه رسیدیم که در آثار دو نویسنده یک درونمایه اصلی وجود دارد و در پیرامون آن مفاهیم و تصویرهای مختلف خلق شده اند که درونمایه اصلی را تفسیر کرده و توضیح می دهند. این عمل در آثار آل احمد با شتاب بیشتر و در آثار دانشور با درنگ و تأمّل و نیز به صورت پنهان تر انجام شده است. آل احمد و دانشور هرکدام دارای صور خیال خاص خود هستند که این صور خیال بازتاب شیوه زندگی و تفکر خاصّ آن هاست. درونمایه تصاویر آثار آل احمد خشم و عصبیّت است که این خشم و عصبیّت در آثار دانشور با ملایمت خاصّی نمود پیدا کرده است. عنصری که این دو نویسنده در جهت پروردن درونمایه آثارشان بیشتر مورد استفاده قرار داده اند «تشبیه» می باشد و از عنصر «استعاره» بیشتر در جهت تزیین متون استفاده شده است.آثاری که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند، داستان های بلند آل احمد از قبیل مدیر مدرسه، سرگذشت کندوها، نون و القلم، نفرین زمین و سنگی بر گوری و نیز داستان های بلند دانشور از قبیل سووشون، جزیره سرگردانی و ساربان سرگردان می باشند.
منابع مشابه
مقایسه ی زبان زنان در آثار سیمین دانشور و جلال آل احمد
زبان از عناصر بنیادی در داستاننویسی به شمار میرود. یکی از مباحث مهم در بررسی زبان توجه به جنسیّت و رابطهی آن با زبان اثر است. بسیاری از پژوهشگران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و مردان تفاوت وجود دارد. این مقاله به بررسی ویژگی های زبان زنان در آثار «سیمین دانشور» میپردازد و سپس آنها را با زبان زنان در آثار «جلال آلاحمد» مقایسه میکند و نشان میدهد که چگونه زنانگی در کلمات، جملات، نوع نگاه...
متن کاملتحلیل گفتمان انتقادی داستان های جلال آل احمد و سیمین دانشور
چگونگی بازنمایی کلیشه های جنسیتی در عرصه ادبیات یکی از مهمترین مباحث تحلیل انتقادی متون ادبی است. در این میان داستانها با انعکاس هنجارها و ارزش های جامعه نقش بسزایی در بازتولید گفتمان های جنسیتی ایفا می کنند. نقد متون ادبی از چنین منظری به روشن نمودن نقش زبان در تحکیم روابط سلطه و قدرت در سطح جامعه کمک شایانی می کند. پژوهش حاضر با نگاهی انتقادی و با تحلیل محتوای هشت داستان از مجموعه آتش خاموش ا...
متن کاملتحلیل گفتمان انتقادی داستان های جلال آلاحمد و سیمین دانشور
چگونگی بازنمایی کلیشه های جنسیتی در عرصه ادبیات یکی از مهمترین مباحث تحلیل انتقادی متون ادبی است. در این میان داستانها با انعکاس هنجارها و ارزش های جامعه نقش بسزایی در بازتولید گفتمان های جنسیتی ایفا می کنند. نقد متون ادبی از چنین منظری به روشن نمودن نقش زبان در تحکیم روابط سلطه و قدرت در سطح جامعه کمک شایانی می کند. پژوهش حاضر با نگاهی انتقادی و با تحلیل محتوای هشت داستان از مجموعه آتش خاموش ا...
متن کاملمقایسه ی زبان زنان در آثار سیمین دانشور و جلال آل احمد
زبان از عناصر بنیادی در داستان نویسی به شمار می رود. یکی از مباحث مهم در بررسی زبان توجه به جنسیّت و رابطه ی آن با زبان اثر است. بسیاری از پژوهشگران معتقدند میان زبان و نوشتار زنان و مردان تفاوت وجود دارد. این مقاله به بررسی ویژگی های زبان زنان در آثار «سیمین دانشور» می پردازد و سپس آنها را با زبان زنان در آثار «جلال آل احمد» مقایسه می کند و نشان می دهد که چگونه زنانگی در کلمات، جملات، نوع نگاه ...
متن کاملسیمای زن ایرانی در آثار جلال آل احمد و سیمین دانشور (مطالعه موردی: داستان های کوتاه آل احمد و رمان های سیمین دانشور)
رمان و داستان کوتاه به زندگی فرد در اجتماع می پردازند به همین دلیل با جامعه رابطه ی تنگاتنگی دارند؛ از انجا که اصلی ترین مشخصه ی این گونه های داستانی واقع گرایی است، آینه ای هستند که زندگی واقعی را بازتاب می دهند. این پژوهش در مورد بررسی سیمای زن ایرانی در سه رمان سیمین دانشور: سووشون، جزیره ی سرگردانی و ساربان سرگردان و هفت داستان کوتاه از داستان های جلال آل احمد به نام های سمنو پزان،زن زیاد...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023